08-110 Siedlce
Feliksa Hłasko 53
Objecie ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole nie wymaga dostarczenia opinii lub orzeczenia wydanego przez poradnię.
Podstawowy katalog predyspozycji i trudności, których występowanie kwalifikuje ucznia do objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną, został określony w rozporządzeniu MEN z w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (dalej: rozporządzenia MEN w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej). Są to w szczególności:
Jak widać, przepisy zawierają szeroki wachlarz predyspozycji, z uwagi na które uczeń może wymagać pomocy. Należy także pamiętać, że powyższy katalog nie ma charakteru zamkniętego. Uczeń może zostać zakwalifikowany do objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną także z innych przyczyn wskazanych przez nauczycieli. Obok potrzeb określonych na podstawie orzeczenia lub opinii, nauczyciel powinien być wrażliwy na to, jak uczeń funkcjonuje w szkole, na jego zachowanie, uzdolnienia i wykazywane trudności.
Przepisy prawa oświatowego nakładają na nauczycieli obowiązek szczególnego dbania o jakość podejmowanych działań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. To właśnie nauczyciel jest zwykle pierwszą osobą, która zauważa niepokojące objawy w zachowaniu, pierwsze symptomy trudności w nauce czy ukierunkowane zainteresowania.
Nie wszystkie trudności dziecka muszą jednak świadczyć o zaburzeniach w rozwoju. Nauczyciel musi mieć bowiem świadomość różnic w rozwoju i indywidualnego tempa nabywania przez uczniów określonych umiejętności. Bywa, że w pewnym okresie rozwoju dziecko odbiega poziomem umiejętności od rówieśników. Jednak we właściwym czasie i przy odpowiednim treningu jest w stanie je opanować.
Gromadzenie wiedzy o uczniu oraz prawidłowe interpretowanie wyników rozpoznania wymagają rzetelnej wiedzy, doświadczenia jak również odpowiedzialności.
Nauczyciel jest obowiązany prowadzić działania pedagogiczne, których celem jest rozpoznanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów, w tym szczególnie uzdolnionych. Jak stanowi § 20 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, każdy nauczyciel prowadzi w szczególności:
Na tej podstawie musi zaplanować sposoby pracy z dzieckiem w celu zniwelowania dostrzeżonych trudności i zapobiegania ich narastaniu.
Źródłem informacji o uczniu, jego potencjale i potrzebach mogą być miedzy innymi:
Warunkiem właściwego rozpoznania trudności ucznia jest także znajomość wymagań wynikających z podstawy programowej dla określonych zajęć edukacyjnych. Ważna jest przy tym otwarta, poszukująca postawa nauczyciela. Nie tylko w odniesieniu do uczniów, ale także do własnych umiejętności zawodowych i potrzeby ich doskonalenia oraz rozwijania osobistych kompetencji.
Dla ucznia, który nie ma opinii czy orzeczenia, zespół nauczycieli i specjalistów musi ustalić zakres, w jakim uczeń wymaga pomocy psychologiczno-pedagogicznej z uwagi na jego indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne. Zespół musi również określić zalecane formy, sposoby i okres jej udzielania. Na tej podstawie dyrektor określi możliwe do realizacji w szkole działania zespołu wobec ucznia oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane (§ 20 ust. 5 rozporządzenia MEN w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej).
W szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla ucznia bez opinii i orzeczenia jest udzielana przede wszystkim w trakcie bieżącej pracy każdego nauczyciela oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów. Oprócz tego pomocy udzielać można w formie zajęć:
a także porad, konsultacji i warsztatów.
W powyższym zestawieniu nie uwzględniono zindywidualizowanej ścieżki kształcenia, ponieważ ta forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej wymaga posiadania opinii wydanej przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną.
Co w sytuacji, gdy z wniosków dotyczących efektywności udzielanej pomocy wynika, że mimo udzielanej pomocy nie następuje poprawa funkcjonowania ucznia? Za zgodą rodziców/pełnoletniego ucznia, nauczyciel powinien wystąpić do publicznej poradni z wnioskiem o przeprowadzenie diagnozy i wskazanie sposobu rozwiązania problemu ucznia.
Pogłębiona diagnoza specjalistyczna w poradni jest możliwa w każdym czasie, wymaga jednak współpracy z rodzicami. To od ich zaangażowania zależy współpraca z instytucjami zewnętrznymi wspierającymi działania szkoły w zakresie pomocy psychologiczno- pedagogicznej.
Zakres zadań i odpowiedzialności nauczycieli w związku z udzielaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Zakres działań |
Zadania nauczycieli |
Podstawa prawna |
rozpoznanie potrzeb i możliwości ucznia |
prowadzenie działań pedagogicznych w celu rozpoznania potrzeb i możliwości ucznia |
§ 2 ust. 1 rozporządzenia MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej |
występowanie z inicjatywą w sprawie udzielenia uczniowi pomocy |
§5 pkt 4 rozporządzenia MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej |
|
niezwłoczne powiadomienie dyrektora, że uczeń wymaga pomocy psychologiczno-pedagogicznej |
§ 20 ust. 3 rozporządzenia MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej |
|
zaplanowanie i udzielanie wsparcia adekwatnie do stwierdzonych potrzeb |
planowanie i koordynowanie pomocy udzielanej uczniowi, realizacja zadań wynikających z udziału w pracach zespołu |
§ 20 ust. 4 rozporządzenia MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej |
indywidualizowanie pracy z uczniem na obowiązkowych i dodatkowych zajęciach edukacyjnych, odpowiednio do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia |
§ 2 ust. 1 rozporządzenia MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie organizacji i udzielania pomocy psychologiczno- pedagogicznej |
|
ocena postępów ucznia i efektywności udzielanej pomocy |
ocenianie bieżące przez poszczególnych nauczycieli |
§ 12 rozporządzenia MEN z 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych |
ocena efektywności udzielanej pomocy w ramach działań zespołu, określenie wniosków i zaleceń dotyczących dalszej pracy z uczniem, w tym zalecanych form, sposobów i okresu udzielania uczniowi dalszej pomocy psychologiczno-pedagogicznej |
§ 20 ust. 9 rozporządzenia MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie organizacji i udzielania pomocy psychologiczno- pedagogicznej |
Rodzice są szczególnie ważnym źródłem wiedzy o dziecku, jego dotychczasowym rozwoju, a także potencjalnych źródłach trudności. Obserwacja i umiejętne wspieranie rozwoju każdego ucznia powinno być wspólnym działaniem nauczycieli i rodziców. Niezbędny jest także sprawny system przekazywania informacji o uczniach i wsparcia rodziców w rozwijaniu ich kompetencji wychowawczych.
Odpowiedzialność za osiągnięcia edukacyjne spoczywa przede wszystkim na nauczycielach. Jednak umiejętne współdziałanie z rodzicami może być szczególnie ważne w pracy z uczniami i przy podwyższaniu efektywności nauczania oraz skuteczności oddziaływań wychowawczych szkoły, np. poprzez takie działania rodziców, jak:
Dostrzeżenie symptomów trudności ucznia jest zadaniem każdego nauczyciela. Należy przy tym pamiętać, że rzetelne rozpoznanie indywidualnych potrzeb ucznia nie powinno być działaniem jednorazowym. Jest to proces, który powinien dokonywać zespołowo. Współdziałanie nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniem jest podstawowym warunkiem udzielenia mu właściwej pomocy, najszybciej jak to możliwe i jak najbliżej ucznia – w jego środowisku szkolnym i rodzinnym. Udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej adekwatnej do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia nie wymaga dostarczenia opinii lub orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
08-110 Siedlce
Feliksa Hłasko 53