Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Promocja zdrowia

Promocja zdrowia

Według Światowej Organizacji Zdrowia :

zdrowie to nie tylko brak choroby lub niepełnosprawności, lecz stan dobrego samopoczucia fizycznego, psychicznego i społecznego”

Cztery wymiary zdrowia:

  • Zdrowie fizyczne - prawidłowe funkcjonowanie organizmu, wszystkich jego układów i narządów;

  • Zdrowie psychiczne - a w jego obrębie zdrowe:

  • Zdrowie społeczne – zdolność do utrzymywania prawidłowych relacjiz innymi ludźmi oraz pełnienia ról społecznych;

  • Zdrowie duchowe - u niektórych ludzi jest związane z wierzeniami i praktykami religijnymi, u innych dotyczy ich osobistego „credo”, zasad, zachowań i sposobów utrzymywania wewnętrznego spokoju.

A czym jest promocja zdrowia?

Promocja zdrowia - to proces umożliwiający ludziom zwiększenie kontroli nad swoim zdrowiem oraz jego popraw ale też sztuka interwencji w systemy społeczne i zachęcanie ich, aby rozwijały się w kierunku zdrowych środowisk.

W naszym przedszkolu edukacja zdrowotna jest nieodłącznym elementem codziennej pracy dydaktyczno- wychowawczej. Każdego dnia tworzymy warunki i sytuacje sprzyjające rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności i szeroko pojętej aktywności, ale przede wszystkim do dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo.

 

Przedszkole promujące zdrowie tworzy warunki i podejmuje działania, które sprzyjają:

  • zdrowiu i dobremu samopoczuciu społeczności przedszkola (dzieci, pracowników, rodziców i dziadków dzieci);

  • podejmowaniu przez członków tej społeczności teraz i w przyszłości działań na rzecz zdrowia własnego i innych ludzi oraz tworzenia środowiska sprzyjającego zdrowiu.

 Przedszkole Promujące Zdrowie, to placówka, która w szczególny sposób:

  • promuje zdrowy styl życia wśród dzieci,

  • wyposaża wychowanków w wiedzę i umiejętności niezbędne do podejmowania wyborów dla poprawy własnego zdrowia,

  • kształtuje w dzieciach poczucie odpowiedzialności za zdrowie własne  i innych,

  • prowadzi wszechstronną edukację zdrowotną, włącza także rodziców  i społeczność lokalną.

Wykorzystanie specyficznych podejść w promocji zdrowia oraz metod i strategii działań.

Podejmowanie działań:

  • indywidualnych (rozwijanie umiejętności dbania o zdrowie i zwiększenie jego potencjału przez poszczególnych członków danej społeczności);

  • zbiorowych (tworzenie środowiska sprzyjającego zdrowiu).

Całościowe podejście do zdrowia:

  • uwzględnienie jego wszystkich wymiarów;

  • tworzenie polityki i warunków środowiska fizycznego i społecznego, sprzyjających dobremu samopoczuciu całej społeczności;

  • prowadzenie edukacji zdrowotnej całej społeczności.

Podejmowanie długofalowych działań:

  • z przestrzeganiem ustalonych dla PPZ w Polsce zasad planowania i ewaluacji;

  • we współpracy z rodzicami i społecznością lokalną.

W przedszkolu promującym zdrowie ważne jest, aby:

  • pytać dzieci o zdanie i opinie w sprawach, które ich bezpośrednio dotyczą i brać je pod uwagę;

  • powierzać im niektóre proste zadania;

  • zachęcać do generowania pomysłów;

  • zachęcać i umożliwiać współpracę z rówieśnikami i dorosłymi;

  • stwarzać możliwości osiągania sukcesów itd.:

Przedszkole promujące zdrowie realizuje zadania określone w podstawie programowej wychowania przedszkolnego i innych obowiązujących aktach prawnych, a ponadto:

  • PPZ pomaga pracownikom i rodzicom dzieci zrozumieć i zastosować w praktyce koncepcje promocji zdrowia. Specyficzna cechą PPZ jest to, że osoby dorosłe, tworzące takie przedszkole – nauczycielki, inni pracownicy oraz co najmniej część rodziców:

  • rozumieją i potrafią wyjaśnić podstawowe pojęcia związane z promocją zdrowia i koncepcją PPZ;

  • akceptują własną odpowiedzialność za zdrowie swoje, innych ludzi oraz aktywne uczestnictwo w tworzeniu PPZ.

  • PPZ realizuje długofalowo projekty promocji zdrowia z wykorzystaniem zasad i cyklu działań zwiększających ich skuteczność (od diagnozy potrzeb do ewaluacji wyników) przy współudziale wszystkich pracowników przedszkola i większości rodziców.

  • PPZ podejmuje działania w celu rozwijania kompetencji dla zdrowia pracowników przedszkola i promocji ich zdrowia.

  • Podstawowym warunkiem tworzenia PPZ jest inwestycja w kompetencje dla zdrowia nauczycielek i innych pracowników przedszkola. Osoby o małych kompetencjach nie są w stanie tworzyć dobrych wzorców zachowań dla dzieci i ich rodziców oraz warunków dla ochrony i doskonalenia zdrowia.

  • PPZ współpracuje z rodzicami dzieci i wspiera ich kompetencje wychowawcze i zdrowotne.

Rodzice dzieci w wieku przedszkolnym stanowią grupę „łatwo dostępną” i w większości umotywowaną do współpracy z przedszkolem. A zatem zadaniem PPZ jest (w większym stopniu niż „typowe” przedszkole) współpracować z rodzicami:

  • budować partnerskie relacje z rodzicami;

  • włączać rodziców do projektów promocji zdrowia;

  • oferować im różne formy rozwijania ich umiejętności wychowawczych i kompetencji dla zdrowia. W realizacji tego zadania niezbędne jest poszukiwanie wspólnie z rodzicami możliwości różnych form uczenia się

  • zachęcać do współpracy dziadków dzieci, którzy często kontaktują się z personelem przedszkola.

Główne zadania Przedszkola Promującego Zdrowie to:

  • budowanie dobrych relacji między rodzicami ( i innymi członkami rodzin) dzieci,

  • zachęcanie ich do współdziałania w sprawach ważnych dla społeczności lokalnej,

  • inicjowanie różnych działań, uczestnictwo w życiu kulturalnym społeczności lokalnej, itd.

 Tekst źródłowy: „Przedszkole promujące zdrowie” - B. Woynarowska, A. Kapuścińska

 https://www.ore.edu.pl/przedszkole-promujace-zdrowie/

 

Plan naszych działań w roku szkolnym 2022/2023

 

Lp.

Zadania do realizacji

Sposób realizacji - formy, metody

Termin realizacji

Osoby odpowiedzialne za realizacje

1.

Kształtowanie u dzieci czynnych postaw, wskazujących na

dbałość o bezpieczeństwo własne i innych :

- poznanie i przestrzeganie zasad bezpiecznej zabawy, w przedszkolu, na powietrzu, w domu;

- rozpoznawanie zagrożeń i nabywanie umiejętności ich unikania;

- radzenie sobie w sytuacji trudnej i umiejętność proszenia o pomoc ( numery alarmowe);

- zachowanie ostrożności w stosunku do obcych ludzi;

- uświadomienie dzieciom, że nie każdy dorosły może być przyjazny;

- wykazywanie asertywnej postawy wobec osób nieznanych;

- uświadomienie komu i w jakich okolicznościach można podać swoje dane osobowe,

- profilaktyka agresji i przemocy w przedszkolu

przygotowanie dzieci do wykonywania pierwszych czynności ratowniczych (pomoc przy skaleczeniach, krwotoku z nosa, stłuczenia)

1. Organizacja spotkań z przedstawicielem służb mundurowych na tematy związane z zasadami bezpieczeństwa w ruchu drogowym, bezpieczeństwa dzieci, profilaktyki agresji i przemocy:

-policjant,

-strażak

- ratownik medyczny

 

2.Realizacja bloków tematycznych

 

3.Zabawy tematyczne

 

cały rok

wszyscy nauczyciele

pedagog

pedagog specjalny

 

 

2.

Utrwalanie nawyku właściwego żywienia.

Propagowanie zdrowego trybu życia

- przedstawienie dzieciom wiedzy na temat produktów, które mają pozytywny wpływ na zdrowie;

- przestrzeganie prawidłowego mycia rąk przed posiłkiem;

- uświadamianie dzieciom zagrożenia płynącego ze spożywania produktów nieznanego pochodzenia (zrywanie i próbowanie owoców, zwłaszcza jagód, grzybów bez zgody dorosłych);

- dostosowanie indywidualnej diety do potrzeb dzieci z alergią pokarmową;

- stwarzanie okazji do samodzielnego przygotowywania niektórych posiłków (śniadania, owocowe i warzywne sałatki, uprawa roślin, np. szczypiorku)

1. Realizacja bloków tematycznych w grupach.

2.Zabawy tematyczne i badawcze wg planów miesięcznych

3.Zajęcia edukacyjne połączone z warsztatami kulinarnymi

- umieszczanie jadłospisów, przepisów, artykułów oraz fotorelacji dla rodziców na tablicy i na stronie internetowej przedszkola

- zajęcia kulinarne 

- dzień jabłka

- dzień marchewki

4. Założenie „ ogródków”  – hodowla roślin: szałwia, szpinak, oregano, bazylia, szczypiorek, pietruszka

5. Szwedzki stół – II śniadanie przygotowywane samodzielnie przez dzieci.

6. Zdrowe przekąski po zajęciach

7. Woda w zasięgu ręki dziecka

Wiem co jem – moja pierwsza książka kucharska - konkurs.

cały rok

 

wszyscy nauczyciele

intendentka

pedagog

pedagog specjalny

kucharki

 

3.

Utrwalanie prozdrowotnych zachowań podczas pobytu na świeżym powietrzu

Stosowanie zasady
„W zdrowym ciele zdrowy duch”:

• przebywanie w ogrodzie przedszkolnym;

• uczestniczenie w grach i zabawach terenowych;

• poznawanie sposobów aktywnego wypoczywania po zajęciach w przedszkolu.

cały rok

 

wszyscy nauczyciele

 

4.

Bezpieczne kontakty ze zwierzętami:

- zwrócenie uwagi na zagrożenia związane ze zwierzętami,

- poznanie sposobów zachowania w przypadku zagrożenia,

- niwelowanie obaw i lęków wobec psa

• spotkanie z weterynarzem

• zajęcia z dogoterapeutą

 

 

wszyscy nauczyciele

dogoterapeuta

pedagog

pedagog specjalny

5.

Bezpieczne zabawy zimą:
- prezentowanie 
bezpiecznego sposobu bawienia się w czasie zimy na dworze,
-uświadomienie dzieciom zagrożenia płynącego z niewłaściwych zabaw zimą na śniegu i lodzie.

Zabawy i gry w ogrodzie przedszkolnym

Realizacja bloków tematycznych.

 

cały rok

wszyscy

nauczyciele.

pedagog

pedagog specjalny

6.

Uwrażliwienie na

dbanie o higienę

zębów i jamy ustnej

 

• spotkanie ze stomatologiem

• codzienne mycie zębów

cały rok

Wszyscy

nauczyciele.

pedagog

pedagog specjalny

7.

Zwrócenie uwagi na negatywne skutki niektórych zjawisk

atmosferycznych

- wdrażanie zasad dotyczących zachowania w sytuacji zagrożeń

Realizacja bloków tematycznych.

 

cały rok

wszyscy nauczyciele

pedagog

pedagog specjalny

8.

Nabywanie przez dzieci nazywania i wyrażania swoich emocji. Radzenie sobie w sytuacjach trudnych, pozytywne rozwiązywanie konfliktów. Integracja z rówieśnikami.

Realizacja bloków tematycznych;

bajki terapeutyczne;

- wyciszanki;

cały rok

wszyscy

nauczyciele.

pedagog

pedagog specjalny

9.

Propagowanie aktywności ruchowej i spędzania wolnego czasu na świeżym

powietrzu.

 

• Zabawy i gry w ogrodzie przedszkolnym;

• wycieczki;

• Spartakiada;

• realizacja bloków tematycznych.

cały rok

Wszyscy

nauczyciele.

 

10.

Dbanie o kondycję fizyczną, aktywne spędzanie czasu. Dostosowanie odpowiedniego stroju do panujących warunków atmosferycznych

 

• Systematyczne przeprowadzanie zabaw na świeżym powietrzu

podczas różnych warunków atmosferycznych

• realizacja bloków tematycznych.

 

Wszyscy

nauczyciele.

 

11.

Uwrażliwienie na dbanie o otaczająceśrodowisko:

wpajanie dzieciom dobrych nawyków związanych z oszczędnością zasobów naturalnych;

- wykorzystywanie odpadów do tworzenia różnorodnych materiałów dydaktycznych.

• udział w akcjach i programach ekologicznych

• współpraca ZUO, Zwierzolubami

 

 

cały rok

wszyscy nauczyciele.

pedagog

pedagog specjalny

 

Akcje ekologiczne

Cel: wyrabianie nawyków ekologicznych, udział w akcjach,

Działania:

- sprzątanie świata

- zbiórka zużytego sprzętu,

- zbiórka baterii,

- sadzenie drzewek i krzewów z leśnikiem

cały rok

wszyscy nauczyciele

pedagog

pedagog specjalny


 

 

Data dodania: 2022-09-14 13:07:04
Data edycji: 2022-09-14 13:12:33
Ilość wyświetleń: 548
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej