08-110 Siedlce
Feliksa Hłasko 53
Według Światowej Organizacji Zdrowia :
„zdrowie to nie tylko brak choroby lub niepełnosprawności, lecz stan dobrego samopoczucia fizycznego, psychicznego i społecznego”
Cztery wymiary zdrowia:
Zdrowie fizyczne - prawidłowe funkcjonowanie organizmu, wszystkich jego układów i narządów;
Zdrowie psychiczne - a w jego obrębie zdrowe:
Zdrowie społeczne – zdolność do utrzymywania prawidłowych relacjiz innymi ludźmi oraz pełnienia ról społecznych;
Zdrowie duchowe - u niektórych ludzi jest związane z wierzeniami i praktykami religijnymi, u innych dotyczy ich osobistego „credo”, zasad, zachowań i sposobów utrzymywania wewnętrznego spokoju.
A czym jest promocja zdrowia?
Promocja zdrowia - to proces umożliwiający ludziom zwiększenie kontroli nad swoim zdrowiem oraz jego popraw ale też sztuka interwencji w systemy społeczne i zachęcanie ich, aby rozwijały się w kierunku zdrowych środowisk.
W naszym przedszkolu edukacja zdrowotna jest nieodłącznym elementem codziennej pracy dydaktyczno- wychowawczej. Każdego dnia tworzymy warunki i sytuacje sprzyjające rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności i szeroko pojętej aktywności, ale przede wszystkim do dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo.
Przedszkole promujące zdrowie tworzy warunki i podejmuje działania, które sprzyjają:
zdrowiu i dobremu samopoczuciu społeczności przedszkola (dzieci, pracowników, rodziców i dziadków dzieci);
podejmowaniu przez członków tej społeczności teraz i w przyszłości działań na rzecz zdrowia własnego i innych ludzi oraz tworzenia środowiska sprzyjającego zdrowiu.
Przedszkole Promujące Zdrowie, to placówka, która w szczególny sposób:
promuje zdrowy styl życia wśród dzieci,
wyposaża wychowanków w wiedzę i umiejętności niezbędne do podejmowania wyborów dla poprawy własnego zdrowia,
kształtuje w dzieciach poczucie odpowiedzialności za zdrowie własne i innych,
prowadzi wszechstronną edukację zdrowotną, włącza także rodziców i społeczność lokalną.
Wykorzystanie specyficznych podejść w promocji zdrowia oraz metod i strategii działań.
Podejmowanie działań:
indywidualnych (rozwijanie umiejętności dbania o zdrowie i zwiększenie jego potencjału przez poszczególnych członków danej społeczności);
zbiorowych (tworzenie środowiska sprzyjającego zdrowiu).
Całościowe podejście do zdrowia:
uwzględnienie jego wszystkich wymiarów;
tworzenie polityki i warunków środowiska fizycznego i społecznego, sprzyjających dobremu samopoczuciu całej społeczności;
prowadzenie edukacji zdrowotnej całej społeczności.
Podejmowanie długofalowych działań:
z przestrzeganiem ustalonych dla PPZ w Polsce zasad planowania i ewaluacji;
we współpracy z rodzicami i społecznością lokalną.
W przedszkolu promującym zdrowie ważne jest, aby:
pytać dzieci o zdanie i opinie w sprawach, które ich bezpośrednio dotyczą i brać je pod uwagę;
powierzać im niektóre proste zadania;
zachęcać do generowania pomysłów;
zachęcać i umożliwiać współpracę z rówieśnikami i dorosłymi;
stwarzać możliwości osiągania sukcesów itd.:
Przedszkole promujące zdrowie realizuje zadania określone w podstawie programowej wychowania przedszkolnego i innych obowiązujących aktach prawnych, a ponadto:
PPZ pomaga pracownikom i rodzicom dzieci zrozumieć i zastosować w praktyce koncepcje promocji zdrowia. Specyficzna cechą PPZ jest to, że osoby dorosłe, tworzące takie przedszkole – nauczycielki, inni pracownicy oraz co najmniej część rodziców:
rozumieją i potrafią wyjaśnić podstawowe pojęcia związane z promocją zdrowia i koncepcją PPZ;
akceptują własną odpowiedzialność za zdrowie swoje, innych ludzi oraz aktywne uczestnictwo w tworzeniu PPZ.
PPZ realizuje długofalowo projekty promocji zdrowia z wykorzystaniem zasad i cyklu działań zwiększających ich skuteczność (od diagnozy potrzeb do ewaluacji wyników) przy współudziale wszystkich pracowników przedszkola i większości rodziców.
PPZ podejmuje działania w celu rozwijania kompetencji dla zdrowia pracowników przedszkola i promocji ich zdrowia.
Podstawowym warunkiem tworzenia PPZ jest inwestycja w kompetencje dla zdrowia nauczycielek i innych pracowników przedszkola. Osoby o małych kompetencjach nie są w stanie tworzyć dobrych wzorców zachowań dla dzieci i ich rodziców oraz warunków dla ochrony i doskonalenia zdrowia.
PPZ współpracuje z rodzicami dzieci i wspiera ich kompetencje wychowawcze i zdrowotne.
Rodzice dzieci w wieku przedszkolnym stanowią grupę „łatwo dostępną” i w większości umotywowaną do współpracy z przedszkolem. A zatem zadaniem PPZ jest (w większym stopniu niż „typowe” przedszkole) współpracować z rodzicami:
budować partnerskie relacje z rodzicami;
włączać rodziców do projektów promocji zdrowia;
oferować im różne formy rozwijania ich umiejętności wychowawczych i kompetencji dla zdrowia. W realizacji tego zadania niezbędne jest poszukiwanie wspólnie z rodzicami możliwości różnych form uczenia się
zachęcać do współpracy dziadków dzieci, którzy często kontaktują się z personelem przedszkola.
Główne zadania Przedszkola Promującego Zdrowie to:
budowanie dobrych relacji między rodzicami ( i innymi członkami rodzin) dzieci,
zachęcanie ich do współdziałania w sprawach ważnych dla społeczności lokalnej,
inicjowanie różnych działań, uczestnictwo w życiu kulturalnym społeczności lokalnej, itd.
Tekst źródłowy: „Przedszkole promujące zdrowie” - B. Woynarowska, A. Kapuścińska
https://www.ore.edu.pl/przedszkole-promujace-zdrowie/
Plan naszych działań w roku szkolnym 2022/2023
Lp. |
Zadania do realizacji |
Sposób realizacji - formy, metody |
Termin realizacji |
Osoby odpowiedzialne za realizacje |
1. |
Kształtowanie u dzieci czynnych postaw, wskazujących na dbałość o bezpieczeństwo własne i innych : - poznanie i przestrzeganie zasad bezpiecznej zabawy, w przedszkolu, na powietrzu, w domu; - rozpoznawanie zagrożeń i nabywanie umiejętności ich unikania; - radzenie sobie w sytuacji trudnej i umiejętność proszenia o pomoc ( numery alarmowe); - zachowanie ostrożności w stosunku do obcych ludzi; - uświadomienie dzieciom, że nie każdy dorosły może być przyjazny; - wykazywanie asertywnej postawy wobec osób nieznanych; - uświadomienie komu i w jakich okolicznościach można podać swoje dane osobowe, - profilaktyka agresji i przemocy w przedszkolu - przygotowanie dzieci do wykonywania pierwszych czynności ratowniczych (pomoc przy skaleczeniach, krwotoku z nosa, stłuczenia) |
1. Organizacja spotkań z przedstawicielem służb mundurowych na tematy związane z zasadami bezpieczeństwa w ruchu drogowym, bezpieczeństwa dzieci, profilaktyki agresji i przemocy: -policjant, -strażak - ratownik medyczny
2.Realizacja bloków tematycznych
3.Zabawy tematyczne
|
cały rok |
wszyscy nauczyciele pedagog pedagog specjalny
|
2. |
Utrwalanie nawyku właściwego żywienia. Propagowanie zdrowego trybu życia - przedstawienie dzieciom wiedzy na temat produktów, które mają pozytywny wpływ na zdrowie; - przestrzeganie prawidłowego mycia rąk przed posiłkiem; - uświadamianie dzieciom zagrożenia płynącego ze spożywania produktów nieznanego pochodzenia (zrywanie i próbowanie owoców, zwłaszcza jagód, grzybów bez zgody dorosłych); - dostosowanie indywidualnej diety do potrzeb dzieci z alergią pokarmową; - stwarzanie okazji do samodzielnego przygotowywania niektórych posiłków (śniadania, owocowe i warzywne sałatki, uprawa roślin, np. szczypiorku) |
1. Realizacja bloków tematycznych w grupach. 2.Zabawy tematyczne i badawcze wg planów miesięcznych 3.Zajęcia edukacyjne połączone z warsztatami kulinarnymi - umieszczanie jadłospisów, przepisów, artykułów oraz fotorelacji dla rodziców na tablicy i na stronie internetowej przedszkola - zajęcia kulinarne - dzień jabłka - dzień marchewki 4. Założenie „ ogródków” – hodowla roślin: szałwia, szpinak, oregano, bazylia, szczypiorek, pietruszka 5. Szwedzki stół – II śniadanie przygotowywane samodzielnie przez dzieci. 6. Zdrowe przekąski po zajęciach 7. Woda w zasięgu ręki dziecka Wiem co jem – moja pierwsza książka kucharska - konkurs. |
cały rok
|
wszyscy nauczyciele intendentka pedagog pedagog specjalny kucharki
|
3. |
Utrwalanie prozdrowotnych zachowań podczas pobytu na świeżym powietrzu Stosowanie zasady |
• przebywanie w ogrodzie przedszkolnym; • uczestniczenie w grach i zabawach terenowych; • poznawanie sposobów aktywnego wypoczywania po zajęciach w przedszkolu. |
cały rok
|
wszyscy nauczyciele
|
4. |
Bezpieczne kontakty ze zwierzętami: - zwrócenie uwagi na zagrożenia związane ze zwierzętami, - poznanie sposobów zachowania w przypadku zagrożenia, - niwelowanie obaw i lęków wobec psa |
• spotkanie z weterynarzem • zajęcia z dogoterapeutą
|
|
wszyscy nauczyciele dogoterapeuta pedagog pedagog specjalny |
5. |
Bezpieczne zabawy zimą: |
Zabawy i gry w ogrodzie przedszkolnym Realizacja bloków tematycznych.
|
cały rok |
wszyscy nauczyciele. pedagog pedagog specjalny |
6. |
Uwrażliwienie na dbanie o higienę zębów i jamy ustnej
|
• spotkanie ze stomatologiem • codzienne mycie zębów |
cały rok |
Wszyscy nauczyciele. pedagog pedagog specjalny |
7. |
Zwrócenie uwagi na negatywne skutki niektórych zjawisk atmosferycznych - wdrażanie zasad dotyczących zachowania w sytuacji zagrożeń |
Realizacja bloków tematycznych.
|
cały rok |
wszyscy nauczyciele pedagog pedagog specjalny |
8. |
Nabywanie przez dzieci nazywania i wyrażania swoich emocji. Radzenie sobie w sytuacjach trudnych, pozytywne rozwiązywanie konfliktów. Integracja z rówieśnikami. |
Realizacja bloków tematycznych; - bajki terapeutyczne; - wyciszanki; |
cały rok |
wszyscy nauczyciele. pedagog pedagog specjalny |
9. |
Propagowanie aktywności ruchowej i spędzania wolnego czasu na świeżym powietrzu.
|
• Zabawy i gry w ogrodzie przedszkolnym; • wycieczki; • Spartakiada; • realizacja bloków tematycznych. |
cały rok |
Wszyscy nauczyciele.
|
10. |
Dbanie o kondycję fizyczną, aktywne spędzanie czasu. Dostosowanie odpowiedniego stroju do panujących warunków atmosferycznych
|
• Systematyczne przeprowadzanie zabaw na świeżym powietrzu podczas różnych warunków atmosferycznych • realizacja bloków tematycznych. |
|
Wszyscy nauczyciele.
|
11. |
Uwrażliwienie na dbanie o otaczająceśrodowisko: - wpajanie dzieciom dobrych nawyków związanych z oszczędnością zasobów naturalnych; - wykorzystywanie odpadów do tworzenia różnorodnych materiałów dydaktycznych. |
• udział w akcjach i programach ekologicznych • współpraca ZUO, Zwierzolubami
|
cały rok |
wszyscy nauczyciele. pedagog pedagog specjalny |
|
Akcje ekologiczne |
Cel: wyrabianie nawyków ekologicznych, udział w akcjach, Działania: - sprzątanie świata - zbiórka zużytego sprzętu, - zbiórka baterii, - sadzenie drzewek i krzewów z leśnikiem |
cały rok |
wszyscy nauczyciele pedagog pedagog specjalny |
08-110 Siedlce
Feliksa Hłasko 53