08-110 Siedlce
Feliksa Hłasko 53
Kochane Dzieciaki, Drodzy Rodzice…dzisiaj kolejny dzień Wielkiego Tygodnia, który zbliża nas do tak pięknych i ważnych Świąt Wielkanocnych. Dziękujemy Wam serdecznie, że jesteście z nami na tych codziennych wirtualnych zajęciach. Dzisiaj nasi mili zajmiemy się tematyką kolorowych jajek. Właśnie jajko jest nieodzownym elementem Świąt Wielkanocnych.
Hmmm… ciekawe czy wiecie Drogie Słoneczniki czym się różnią kraszanki od pisanek?
Nazwa „kraszanka” pochodzi od metody barwienia jajek, tak zwanego kraszenia, które polegało na farbowaniu ich na jeden kolor, bez żadnych wzorków.
Natomiast pisanka to jajko pokryte wzorem wykonanym woskiem.
Obecnie wszystkie różnobarwnie pomalowane jajka to pisanki.
A czy wiecie, jak wygląda jajeczko konkretnego ptaszka ?
Zad. 1 Obejrzyjcie ilustracje, zobaczcie jaki rodzaj jajka zostało zniesione przez odpowiedniego ptaka. Opowiedz o cechach charakterystycznych tych jaj. Czym się różnią między sobą? Plansza pokazowa zał. nr 1
Zad. 2. Przeczytajcie kochani wierszyk A. Widzowskiej „Wielkanoc” .
Odpowiedzcie na pytania dotyczące treści wiersza.
Wiersz - A. Widzowska „Wielkanoc”
Kurko, proszę, znieś jajeczka,
śnieżnobiałe lub brązowe,
ja z nich zrobię na Wielkanoc
cud-pisanki kolorowe.
Do koszyczka je powkładam,
z chlebkiem, babką lukrowaną,
potem pójdę je poświęcić
z bratem, siostrą, tatą, mamą.
Przy śniadaniu wielkanocnym
podzielimy się święconką
i buziaka dam mamusi,
zajączkowi i kurczątkom.
„Śmigus-dyngus!” – ktoś zawoła,
tatę wodą popryskamy,
mama będzie zmokłą kurką,
bo to poniedziałek lany!
Rozmowa kierowana na podstawie wiersza.
- Z czego robi się pisanki?
- Co wkładamy do koszyczka wielkanocnego?
- Co robimy w lany poniedziałek?
- Co wam się kojarzy ze świętami wielkanocnymi?
Zad. 3. Masażyk „Pisanka”.
Dzieci wraz z rodzicami dobierają się parami. Jedno z nich (pisanka) siada na dywanie w siadzie skrzyżnym, drugie siada za nim, w siadzie rozkrocznym, i na plecach kolegi rysuje wzory zgodnie z poleceniami: paski poziome, paski pionowe, kropki, kratkę itp. Przy powtórzeniu zabawy należy zamienić się miejscami.
Zad. 4. Kącik przyrodniczy. Zakładamy hodowlę rzeżuchy. Karta poglądowa zał. nr 2.
Przypomnienie wiadomości, czego potrzebują rośliny, żeby rosnąć.
Dzieci odpowiadają na pytanie: Czego potrzebuje roślina, żeby rosnąć?
Dzieci układają delikatnie watę na spodkach bądź na wytłoczkach po jajkach, wysypują rzeżuchę i ją podlewają. Umieszczają naczynie z posianą rzeżuchą na parapecie okna.
Zad. 5. Wykonanie pracy plastycznej „Pisanka” metodą stempelkową.
Karta poglądowa załącznik nr 3.
Do wykonania pracy plastycznej potrzebne Ci będą: papier koloru białego formatu A4, ziemniaki surowe całe obrane ze skórki, farby plakatowe z tubki, pędzel, nożyk kuchenny.
Wykonanie: ziemniaki obieramy z łupinki. Przekrajamy ziemianki na pół w poprzek. Nożykiem wykrajamy wzorek w ziemniaku, aby powstał stempel do odbijania. Wystający wzorek malujemy różnymi kolorami farb i odbijamy na kartce. I gotowe!!
Życzę dobrej zabawy!!!
Na dziś to już wszystko . Pamiętajcie o nas jutro!!
08-110 Siedlce
Feliksa Hłasko 53